onsdag 9 september 2009

Dagens fynd (?)

Det här är inlägg nummer 70 på Loppisfia! Hipphurra!
Idag var jag på Röda Korset och spankulerade, då hamnade den här lilla vasen i mitt blickfång.


Det var inget speciellt med den, jag kollade undersidan, "nja det är nog bara en vanlig en.." tänkte jag. Men jag köpte den iallafall. När jag kom hem och drog bort prislappen så upptäckte jag en skum signatur(för mig ivf).



UE kan det väl inte vara tänkte jag, har då aldrig sett en liknande signatur. Så jag googlade. Och hittade detta!

Saxat från Grödinge antik & Design AB.

"I slutet på fyrtiotalet kommer den handristade märkningen åter i bruk för att visa ett mera hantverksmässigt utfört gods. Detta kommer dock enbart att finnas kvar till början på femtiotalet då stämplingen tar överhand."

Håhå jaja. Har jag gjort ett kanonfynd nu eller? Och vem är det som har gjort den lilla vasen, är det Vicke Lindstrand måntro?

P.S, den kostade en tjuga!

8 kommentarer:

johanna sa...

Jadå det är Vickes vas, jag har sett en likadan i gult nyligen.
Tyvärr vet jag inte vad den heter.

Jenny sa...

Fin var den i alla fall!

Anna sa...

Fin vas! Vad betelade du för den...om man får fråga? :)

Frida sa...

Anna: ynka 20kr!

Libby sa...

Grattis! Visst är det kul när man lyckas härleda en signatur och inser att man fyndat något fint!

Upsala-Ekeby samlarna sa...

Grattis till ett fint fynd!
Om du vill sälja den någon gång, hör av dig.

Herr Movarp sa...

Ja det var sannerligen ett fynd! Den var riktigt fin kvalitet, sånt hittar man inte ofta!

Upsala-Ekeby samlarna sa...

Länkar dig, fin blogg!