tisdag 11 augusti 2009

Sköna kurvor

Den här lampfoten köptes för inte så länge sedan på Kronan i Luelå. Tyckte att det var en schysst form och en tjuga var ju inte dyrt. Den har hittils stått i min garderob för att jag inte har hittat någon fin lampskärm, men efter att jag såg ett avsnitt av Antickdeckarna där Li Pamp hittade två likadana lampfötter fast blåa, så plockade jag fram den. Jag är inte så duktig på formgivare och sånt därnt men PO Ström heter tydligen formgivaren, gjord på 60-talet. inte illa :)


Den här vackra glasburken köpte jag för 50kr. Den matchar lampfoten väldigt bra, tydligen är den från Bukeberg? Någon som vet något om den?
Älskar den i varje fall, den är så gedigen och fín!



Edit: Jag menar förstås att det står Pukeberg på burken, inte Bukeberg. Lätt att förväxla då det är ett stort B brevid texten. :)

5 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Snygg lampfot! Jag hade gissat PO Ström om du inte skrivit det, Alsterfors heter glasbruket i alla fall!

Sen menade du kanske Pukeberg på glasburken..?

Frida sa...

Åhå där ser man. Jag googlade och hittade riktigt fina vaser från Alsterfors. Hoppas man springer på en sådan!
Såklart stod det Pukeberg, har lagt in ett closeup nu =P

makiato sa...

Lampfoten har snygg form tycker jag. Kul med ett sånt fynd!

Camilla sa...

Åh den vita lampan var nog ett riktigt fynd. Kan kosta tusenlappar på aktioner! :)Men för snygg för att sälja!

Anonym sa...

Undrar om lampfoten skulle kunna vara från Lindshammars glasbruk? Jag har i alla fall sett mycket snarlika från Lindshammar. Alsterfors har jag däremot inte sett som ser ut riktigt som din vita.

Lotta