torsdag 19 november 2009

Mormors fyndhus - del 2

Vi fortsätter hemma hos mormor! Jag vill förtydliga att vi röjde ett förråd fullt med prylar, jag gick alltså inte omkring i huset och tog vad jag ville ha!

Hittade en kartong med massa udda tallrikar och lite annat porslin. Allt skulle ju sparas förr i tiden, även om det bara var en udda assiett! Så jag blev väldigt glad när tre delar ur Blå Eld dök upp, två assietter och en djuptallrik. Klicka för förstoring!


En sockerskål(tror jag) från Gustavsberg dök upp, dock utan lock vilket är synd. Stig Lindberg är formgivare och serien heter Piké.


Två svarta figurer, en pojke och en tax. Pojken är märkt "AWF Basse 1", och taxen "Fgj". AWF vet jag är norskt, men inget mer. Någon som kan identifiera taxen?


Vi fortsätter i morgon, då kanske jag kan visa en liten "hemma hos" serie i bilder!

5 kommentarer:

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Vilken lycko att hitta Blå Eld-fat. De är snygga.

Libby sa...

Det står inte Fej? I så fall står det för Folke och Elsa
Jernberg, ogogla!

Libby sa...

googla skulle det vara :-)

Anonym sa...

snygga figurer..vill ha!

Skaffaren sa...

Jag tror också att det är FEJ